معرفی انواع نوار ثرمه مبل

انواع ثرمه مبل و نحوه تزیین آن در مبلمان

 وسایل تزیینی متفاوتی در ساخت مبلمان کاربرد دارند که انواع ثرمه از رایج‌ترین آن‌هاست. ثرمه در شکل‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود که با توجه به سبک مبلمان‌ از آن‌ها استفاده می‌شود. ثرمه‌ها توسط دستگاه‌ها و فرآیندهای مختلفی از گذشته تا به امروز تولید می‌شوند. اگرچه با گذشت زمان سبک‌های متفاوتی از مبلمان تولید شده است اما هنوز هم ثرمه یکی از پرکاربردترین عوامل صنعت مبلمان محسوب می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع ثرمه مبل و نحوه تزیین آن در مبلمان را بیان کنیم.

آشنایی با ثرمه

روش‌های زیادی برای تزیین مبلمان وجود دارد که ثرمه زدن یکی از پرکاربردترین آن‌هاست. برخی افراد  بر این باور هستند که ثرمه زدن محدود به سبک کلاسیک و قدیمی است، اما این تفکر اشتباه است. هم اکنون و به طور قابل توجهی، ثرمه در مبل های مدرن همانند مدل‌های کلاسیک استفاده می‌شود.

ثرمه طنابی است که از به هم تاباندن چند نوار تشکیل می‌شود. در اکثر موارد قطر ثرمه حدود یک سانتی‌متر است اما طبق سلیقه، می‌توان این عدد را کم و زیاد کرد.

ثرمه زدن ظاهر مبل را چند برابر زیباتر می‌کند. با استفاده از ثرمه می‌توان درز و جای دوخت پارچه را پوشاند. در نتیجه رویه کوبی بی نقص‌تر جلوه می‌کند و کیفیت طراحی مبلمان بالا می‌رود.

ثرمه دوزی با نخ هایی از جنس سوپر برایت، پنبه و… توسط تکونولوژی خاصی به هم بافتته می‌شود. به وسیله این دستگاه‌ها انواعی از ثرمه در رنگ و طرح متنوع تولید می‌ گررد که متناسب با رنگ و مدل مبلمان به کار برده می شوند.

بعد از اتمام رویه کوبی ثرمه با استفاده از چسب حرارتی بر روی محل دوخت چسبانده می‌شود. استفاده از ثرمه با کیفیت بالا اهمیت زیادی دارد. به طوری که ثرمه با کیفیت پایین بعد از مدتی استفاده تغییر شکل خواهد داد و زیبایی اولیه را نخواهد داشت.  در نتیجه، آگاهی از نحوه کار با ثرمه و استفاده مناسب از آن تاثیر زیادی بر روی کیفیت و زیبایی محصول می‌گذارد.

انواع ثرمه مبل

استفاده از ثرمه برای ساخت و تعمیر مبلمان موضوع جدیدی نیست و از گذشته تا به امروز وجود دارد. ثرمه نواری یا طنابی، نمونه‌ای پرکاربرد و قدیمی از انواع ثرمه‌هاست. این مدل از کیفیت و دوام بالایی برخودار است که سبب محبوبیت و استفاده از آن در اکثر مبل‌ها شده است. در حقیقت ماندگاری ثرمه طنابی در صنعت مبلمان بدلیل کیفیت و دوام بالای این محصول است.

ثرمه طنابی از بهم تابیده شدن ۳ یا ۴ نوار با قطر برابر تولید می‌شود. ثرمه زری دار، سه لایه، چهارپایه، ضخیم و نازک از انواع پرکاربرد ثرمه طنابی محسوب می‌شوند. ثرمه طنابی علاوه بر دوام بالا دارای کشسانی مناسب، درخشندگی زیاد و رنگ ثابت در طول زمان است.

یکی از نکات مهم در انتخاب ثرمه توجه به پهنای آن است. ثرمه طنابی معمولا با قطر یک سانتی متر تولید می‌شود. در کارهای ظریف‌تر باید از ثرمه با قطر کم‌تر استفاده گردد تا ظاهر زیبایی به مبل بدهد. ثرمه در هر دو سبک مدرن و کلاسیک استفاده می‌شود اما ثرمه‌های ساده برای سبک‌های کلاسیک مناسب‌تر هستند.

یکی از ساده‌ترین انواع ثرمه موجود در بازار ثرمه چشم بلبلی است. این ثرمه به عنوان نوار مبلی تخت و بیشتر در مبلمان با سبک کلاسیک استفاده می‌شود.

به طور کلی انواع فراوانی از ثرمه در بازار موجود است که طبق سبک مبلمان و سلیقه مشتری می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. علاوه بر ثرمه طنابی که راجب آن توضیح دادیم، ثرمه‌هایی نظیر ریشه مبلی ساده، نوار مبلی رشته‌ای، نوار مبلی پیچ خورده، نوار مبلی یک طرفه، ریشه مبلی دوبل، نوار مبلی با نگین و نوار مبلی زری دار نیز تولید و استفاده می‌شوند.

 

دیگر کاربردهای ثرمه

ثرمه‌ها کاربردهای فراوانی در ساخت انواع محصولات دارند. به طوری که کاربرد آن‌ها به مبلمان محدود نمی‌شود. از ثرمه می‌توان در ساخت کوسن و بالش‌های تزیینی استفاده کرد. ثرمه در تولید پرده و صنعت فرش  بافی کاربرد زیادی دارد. همچنین از ثرمه در وسایل تزیینی مانند آباژور که در دکوراسیون‌های کلاسیک کاربرد دارند، استفاده می‌شود.

 

سخنی پایانی

برای تزیین مبلمان در سبک کلاسیک و مدرن از انواع نوار، قیطان، منگوله، ثرمه و… استفاده می‌شود. در این میان ثرمه کاربرد فراوانی در صنعت مبلمان به خصوص سبک کلاسیک دارد. در بازار انواع مختلفی از ثرمه وجود دارد که ثرمه طنابی رایج‌ترین آن‌هاست و سابقه استفاده دیرینه‌ای دارد. ثرمه‌ها در رنگ‌ها و عرض‌های متنوعی تولید می‌شوند که طبق ظرافت و سبک مبل از آن‌ها استفاده می‌شود.برای کسب اطلاعات بیشتر با مجموعه مبل شناس همراه باشید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *