آموزش قدم به قدم تعویض فوم سرد در 5 دقیقه

تعویض فوم سرد یکی از پر سفارش ترین خدمات تعمیر مبل است. افت نشیمن مبل با توجه به کیفیت متریال به کار رفته در آن متفاوت است اما در هر صورت فوم یا اسفنج عمر مفیدی دارد. شما می توانید سفارش تعویض فوم سرد را به ما بسپارید. همچنین می توانید با خواندن این مقاله خودتان دست به کار شوید و در منزل نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

به طور کلی نشیمن مبل ها به یکی از سه مدل زیر ساخته می شود :

۱ – تشک دوبل : منظور از مبل تشک دوبل این است که قسمت نشیمن مبل به راحتی از روی مبل جدا شود. ممکن است نشیمن مبل شما فوم یا اسفنج باشد. در اغلب مدل های مبل می توانید فوم سرد را جایگزین کنید. اما در بعضی مدل های خاص که بسیار محدود هستند فقط باید اسفنج کار شود. در هر صورت مراحل تعویض فوم یا اسفنج یکی است .

۲- تشک ثابت مونتاژ شده به کلاف : این ویژگی تنها در مبلمان راحتی دیده می شود و مبلمان استیل داری این مدل تشک نیستند.اگر تشک مبل شما به نحوی است که می توانید با شکافتن متقال زیر مبل، پیچ های مربوط به قسمت نشیمن را مشاهده کنید، مبل شما از نوع تشک ثابت مونتاژ شده است.

۳- تشک ثابت رویه کوبی شده : این نوع از تشک مبلمان بیشتر در مبل های استیل دیده می شود. مبل هایی مانند فرهی، اتریشی و …

البته در مدل های محدودی از مبلمان راحتی هم این نوع تشک وجود دارد مانند : مبل پفکی، مبل مالزی و …

در این مقاله به آموزش قدم به قدم دو مورد اول می پردازیم . زیرا تعویض فوم یا اسفنج مبلمان با تشک ثابت رویه کوبی شده می بایست توسط رویه کوب انجام شود.

لوازم مورد نیاز :

فوم سرد  ، تیغ کاتر ، متر ، خودکار ، چسب فوم سرد 

۱- زیپ رویه تشک نشیمن را باز کنید و فوم یا اسفنج را از رویه خارج کنید.

۲- رویه تشک را برعکس کنید به صورتی که تمام قسمت آستری پارچه را ببینید.

۳- عمق، عرض و ارتفاع تشک مبل را اندازه بگیرید. دقت کنید برای این کار رویه بصورت صاف بروی یک سطح هموار قرار داشته باشد تا بتوانید اندازه گیری درستی داشته باشید. توجه کنید که اندازه ها باید از دوخت تا دوخت هر وجه تشک باشد.

۴- ابعاد گرفته شده از سه وجه عمق، عرض و ارتفاع تشک را یادداشت کنید. توجه کنید که ابعاد باید دقیق باشد تا در حین برش و جا انداختن فوم سرد راحت باشید و به مشکل برنخورید.

باتوجه به ابعاد یادداشت شده در مرحله قبل به عمق و عرض ۲ سانت اضافه کنید. برای مثال اگرعمق ۶۰ سانت و عرض ۵۵ سانت را ثبت کردید اکنون باید عمق ۶۲ و عرض ۵۷ را یادداشت کنید.

۵- چنانچه ارتفاع (دیواره) یادداشت شده عدد فرد است یک سانت به آن اضافه کنید. برای مثال اگر ارتفاع تشک مبل شما ۹ سانت است آن را به ۱۰ سانت تغییر دهید و اگر ارتفاع عدد زوج بود نیازی به تغییر ندارد و همان عدد را بنویسد.

۶- اکنون شما ابعاد مورد نیاز برای برش فوم سرد را دارید. این ابعاد را با هم جمع کنید و ببینید چند سانت فوم سرد و با چه ارتفاعی لازم دارید.

نکته مهم : دقت کنید هنگام محاسبه باید تا حد امکان از کل ورق فوم استفاده شود تا کمترین پرت را داشته باشید. همچنین در نظر داشته باشید تکه های مانده از ورق فوم را می توانید با چسب مخصوص به هم بچسبانید.

۷- پس از خرید فوم سرد مورد نظر و چسب ، مطابق با ابعاد گرفته شده در مراحل قبل به وسیله متر و خودکار روی فوم را علامت بزنید و خط کشی کنید. برای برش فوم نیز از تیغ کاتر استفاده کنید.

نکته : تیغ کاتر را طوری روی فوم قرار دهید که برش شما عمود باشد و زاویه دار نباشد.

۸- پس از برش فوم وقت آن رسیده است که آنها را داخل رویه قرار دهید. برای این کار می توانید از یک نفر کمک بگیرید. یک نفر رویه تشک را بگیرد و شما فوم را از عرض تا کنید و داخل رویه قرار دهید. این مرحله به صبر و شکیبایی نیاز دارد بخصوص اگر اولین بار است که این کار را انجام می دهید.

۹- اگر تنها بودید و فردی برای کمک نداشتید می توانید فوم را از عرض تا کنید و بین زانو ها قرار دهید و رویه را با دست گرفته و به آرامی روی فوم بکشید. دقت کنید جا انداختن فوم سرد داخل رویه باید به آرامی انجام شود تا از پاره شدن زیپ جلوگیری شود.

۱۰- پس از جا انداختن فوم درون رویه , زیپ را به آرامی ببندید تا سرزیپ از زیپ جدا نشود. سعی کنید دو طرف زیپ را تا حد امکان به هم نزدیک کنید سپس سرزیپ را حرکت دهید.

۱۱- فوم شما درون رویه قرار گرفته است و ممکن است فرم خوبی نداشته باشد. تشک را با دست حرکت دهید یا وسط تشک را روی یک لبه بگذارید و فشار دهید تا فوم بصورت کامل در محل صحیح رویه قرار بگیرید.

برای مشاهده ویدیو آموزش تعویض فوم سرد به اینستاگرام مبل شناس مراجعه نمایید.

https://instagram.com/moblshenas

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۶ از ۵
از مجموع ۱۰ رای
37 پاسخ
  1. علی گفته:

    با درود… آیا بدون پیستوله میتوان فوم سرد را به چوب چسباند؟
    آیا میتوان از قلم مو بهره جست ؟
    یا چسبی که با کاردک اعمال شود؟

    پاسخ
    • مبل شناس گفته:

      با سلام و احترام
      بله با قلمو و حتی یک کارت عابر بانک هم میتونید استفاده کنید.
      نیاز به پیستوله نیست

      پاسخ
  2. ناشناس گفته:

    ببخشید اون سمت مبل که پایینه فوم نرم میشینی میره پایین جاهای دیگش سفته

    پاسخ
  3. ناشناس گفته:

    الان چیکار کنم میشه عوضش کرد چیزی نمیشه وسط یه خورده پایین به نظر شما باید عوض شه فوم

    پاسخ
    • طاهره غفاری گفته:

      سلام
      ببخشید میخواستم ببینم روکش نشیمن مبل راحتی که فقط در یک سمت زیپ خورده را چطور میشه درآوردبرای شستن که فوم سردش نشکند .

      پاسخ
  4. ناشناس گفته:

    الان چیکار کنم میشه عوضش کرد چیزی نمیشه وسط یه خورده پایین

    پاسخ
  5. ناشناس گفته:

    سلام مبل اسکارلت خریدم یه ماه سه نفرش چسبیده هست زیپ دار نیست وسط فوم یه خورده پایینه چیکار کنم باید عوض شه تورو خدا کمک کنین اعصابمو خورد کرده یعنی از فوم

    پاسخ
    • پشتیبان گفته:

      درود برشما
      ممکن هست بخاطر کیفیت فوم یا اسفنج باشه ، البته با توجه به اینکه تازه خریدید امکان داره بخاطر تسمه های زیر مبل باشه که یا کم زده شده یا سفت کشیده نشده

      پاسخ
  6. زهرا گفته:

    سلام خوب هستین من از امل پیام میذارم براتون برای مبل هام فوم سرد گرفتم ولی نمیدونم چجوری باید تعویضش کنم میشه لطفا کمکم کنید؟؟؟
    و یه سوال دیگه برای مبل هام پارچه هم میخام میشه راهنماییم کنید و نمونه هاتونو بزارید تو سایت
    متشکرم

    پاسخ
  7. مجید کریمی گفته:

    سلام
    مبل منزل من از نوع فنر فلزی بوده که هم تختخواب و هم مبل است الان فنرها شکسته و من میخواهم تبدل کنم به فوم سرد چون اسکلت فلزی است ایا ممکن هست یانه متشکرم من تهران هستم

    پاسخ
    • پشتیبان گفته:

      بله مشکلی نداره. زیر سازی مبل چه از نوع فنر زیگزاگ باشه چه نوار مبلی ربطی به نوع نشمین مبل نداره و میتونید فوم سرد بزنید. فقط اگر فنر پاکتی باشه باش حتما از اسفنج یورتان استفاده کرد.

      پاسخ
    • نظری گفته:

      سلام ببخشید من رویه مبلم رو دادم تعویض کردند ، اتریشی هست ولی پایین نشیمن ها قسمت چپ ، پارچه چین خورده ، دلیلش چیه ؟ تازه یک هفته است آوردند

      پاسخ
  8. امیر گفته:

    سلام
    ضمن تشکر از راهنمایی های شما

    مبل من از نوع دوبل راحتی الیزه اس که از کمجاچوب خریدم حدود ۵سال پیش. الان اسفنجش دیگه سفت و محکم نیست.
    آیا بجای اسفنج می تونم از فوم سرد استفاده کنم؟ چه ابعادی باید بخرم؟ قیمت فوم چقدر در میاد؟
    ابعاد:
    ۱۵×۵۴×۷۹ ۲عدد
    ۱۵×۶۱×۷۹ ۲عدد
    ۱۵×۷۹×۷۹ ۲عدد

    پاسخ
    • پشتیبان گفته:

      بله می تونید از فوم سرد استفاده کنید. برای سفارش داخل واتس اپ پیام بدید.

      پاسخ
  9. امین گفته:

    ممنون از مطلب مفیدی که در سایتتون قرار دادین. استفاده از نکاتی که نوشتین، میتونه خیلی بهمون کمک کنه. اعتقادم اینه که باید از سایت هایی که محتواهای خوب دارن، حمایت بشه. من صاحب سایت برچسب هستم. در صورت تمایل می تونیم در زمینه رپورتاژ رایگان با هم تعامل داشته باشیم؟

    پاسخ
    • امیر گفته:

      سلام
      ضمن تشکر از راهنمایی های شما

      مبل من از نوع راحتی الیزه اس که از کمجاچوب خریدم حدود 5سال پیش. الان اسفنجش دیگه سفت و محکم نیست.
      آیا بجای اسفنج می تونم از فوم سرد استفاده کنم؟ چه ابعادی باید بخرم؟ قیمت فوم چقدر در میاد؟
      ابعاد:
      15×54×79 2عدد
      15×61×79 2عدد
      15×79×79 2عدد

      پاسخ
  10. دلاور گفته:

    با سلام ببخشید مبلمان من از نوع راحتی کاژو هست و تمام قسمتهای آن زیپدار میباشد میخواستم فوم قسمت نشیمن انرا تعویض کنم ایا شما برای این مدل فوم برش خورده اماده دارید؟ به نظر شما میتونم پارچه مبل را بعد از خارج نمودن فوم با ماشین لباسشویی بشویم؟

    پاسخ
    • پشتیبان گفته:

      درود بله هم برای نشیمن و هم تکیه گاه مبل کاژو فوم سرد داریم و به ابعاد مورد نیاز شما برش میزنیم. بله میتونید بعد از شکافتن پارچه آن را بشورید

      پاسخ
  11. تقوائی گفته:

    با سلام خسته نباشید خدمت استادان این سایت می خواستم بپرسم که آیا شما فوم سرد به ابعاد ۲متر در ۱۶۰ سانتیمتر به قطر ۲۰ سانتیمتر برای تخت خواب دارید و می توانید سفارش به کارخانه بدهید که برای ما بزنند ویا اینکه ۲ عدد ۸۰×۲متر را به هم بچسبانیم

    پاسخ
    • پشتیبان گفته:

      درود و مهر. بزرگترین ابعادی که فوم سرد داره 18*90*200 هست که باتوجه به ابعاد شما میتونید 2 ورق سفارش بدید و براتون برش بزنیم و بچسبونیم تا تبدیل به ابعاد شما بشه

      پاسخ
  12. سمیه گفته:

    سلام من برای مبلمانم فوم جدید خریداری کردم اما متاسفانه فوم توی پارچه حرکت میکند و کاملا فیت کار نشده که باعث چروک خوردن و تا شدن پارچه میشه هربار که از مبل استفاده میکنیم خیلی ضاهر بدی پیدا میکند و راحتی قبل را برای نشستن ندارد این موضوع واقعا داره اذیتم میکند .ایا جنس فوم ها مرغوب نیست یا اینکه ابعاد اشتباهی خرید کردیم ؟ راه حلی دارد ایا ؟ من به ذهنم رسید فضای خالی بین فوم و پارچه را با خورده پارچه یا پنبه پرکنم که نرم باشد تا برای نشتن اذیت نکند به نظر شما راه کار مناسبی هست ممنون میشم جواب بدهید و کمکم کنید تا درستش کنم .

    پاسخ
    • پشتیبان گفته:

      سلام اگر به تازگی فوم سرد رو عوض کردید و پارچه روش جا نیفتاده و بد شده ممکنه به یکی از دلایل زیر باشه :
      1- فومی که خریدید نا مرغوب هست و موقع نشستن بسیار فرو میره در نتیجه پارچه گشاد میشه
      2- پارچه تشک رو درست جا ننداختید در نتیجه پارچه روی فوم بازی میکنه و می چرخه و درست قرار نمیگیره
      3- پارچه تشک به مرور زمان گشاد شده و الان با تعویض کردن فوم هم هنوز گشاده که باید روی فوم سرد لایکو بچسبونید تا گشادی پارچه رو بگیره

      پاسخ
  13. مهاجر گفته:

    سلام مبل من راحتیه و تشک دوبل .چجوری میتونم نشیمن رو ثابت کنم

    پاسخ
    • پشتیبان گفته:

      سلام بستگی به قالب مبلتون داره . بعضی مواقع میشه نشیمن رو ثابت کرد و در بعضی موارد هم نمیشه

      پاسخ
    • تقوائی گفته:

      با سلام خسته نباشید خدمت استادان این سایت می خواستم بپرسم که آیا شما فوم سرد به ابعاد ۲متر در ۱۶۰ سانتیمتر به قطر ۲۰ سانتیمتر برای تخت خواب دارید و می توانید سفارش به کارخانه بدهید که برای ما بزنند ویا اینکه ۲ عدد ۸۰×۲متر را به هم بچسبانیم

      پاسخ
  14. مهدیه مهاجر گفته:

    سپاس از توضیحات کاملتون من مبلم تشک دوبل بود فوم های داخلش را عوض کردم تونستم خودم انجام بدهم و واقعا عالی شد انگار مبل نو خریدیم .
    سپاس که این مطالب کاربردی و مفید را مینویسید تا توی این شرایط بتونیم خودمون این کارها را در منزل انجام بدهیم با حداقل هزینه

    پاسخ
    • پشتیبان گفته:

      مهدیه عزیز سلام – واقعا خوشحالیم از اینکه تونستید با آموزش مشکلتون رو رفع کنید. هدف ما این هست که تمام موارد مربوط به مبل را آموزش بدیم تا مردم بتونند خودشون با کمترین هزینه مبلشون رو درست کنند.

      پاسخ
  15. المیرا گفته:

    سلام چجوری زیپ رویه ها را عوض کنم چندتاش در رفته
    شما تعویض زیپ هم انجام میدین؟

    پاسخ
    • پشتیبان گفته:

      المیرا عزیز سلام – باید چرخ خیاطی داشته باشید. بله ما هم تعویض می کنیم.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *